Kinetinis menas: Alexander Calder

Alexander Calder, 1898 – 1976. JAV menininkas, šiuolaikinių mobilių pradininkas. Taip pat kūrė monumentalias stabilias abstrakčias skulptūras iš dažytos geležies. Tokias skulptūras vadino ne skulptūromis, o objektais. Iš viso sukūrė 22 monumentalias skulptūras ir daugiau kaip 600 kamerinių darbų (įskaitant skulptūras iš vielos). 

Dirbo knygų iliustratoriumi. Tapė guašu. Kūrė juvelyrinius dirbinius (didžiąją dalį išdalino giminėms ir pažįstamiems). Taip pat dirbo kaip keliolikos šokio spektaklių scenografas. Iš viso suskaičiuojama apie 16 000 jo darbų.

Žemiau pateiktas 2 minučių trukmės įrašas apibendrina jo kūrybos palikimą.


Šeimos kontekstas

Calder senelis Alexander Milne Calder buvo škotų skulptorius, 1868 m. emigravęs į JAV, kur tapo vienu žymiausių savo laikmečio JAV skulptorių. Žymiausias jo darbas – monumentas Filadelfijos įkūrėjui William Penn ant miesto rotušės bokšto.

Cadler tėvas Alexander Stirling Calder taip pat buvo žymus skulptorius. Jo darbai puošia Filadelfijos viešąsias erdves. 
Calder mama buvo profesionali tapytoja (daugiausiai tapė portretus). Tapybos mokėsi ne tik JAV, bet ir Paryžiuje.

Nors Calder visą laiką gyveno tarp menininkų, daug piešė, konstravo, vakystėje turėjo savo asmeninę nedidelę „studiją“, tėvai nenorėjo, kad vaikas būtų menininkas. Ir Calder įstojo studijuoti mechaninę inžineriją. 

Baigęs mokslus Calder trumpai dirbo Edisono kompanijoje Niujorke, bet laisvalaikiu vis dažniau imdavo teptuką ir tapydavo. 25-erių jis įstojo į menų mokyklą Niujorke. Galiausiai nusprendė tapybos ir piešimo pasimokyti rimtai ir 1926 m. išvyko į Paryžių. 

Cirque Calder

Studijuojant menus Paryžiuje vienas verslininkas pasiūlė Calder daryti vaikiškus mechaninius žaislus. Calder nusprendė iš virvių, vielos, audinių, odos, medžio, gumos, kamščių ėmė daryti miniatiūrines cirko arenas. Taip gimė jo žymusis „Cirque Calder“ su mechaniškai valdomais klounais, akrobatais, ugnies ir kardų rijikais, žvėrimis, žvėrių tramdytojais.  Savo „cirką“ tobulino 5 metus (1926-31).

Laikant bėgant cirko įrangos vis daugėjo – „cirkas“ vos tilpo į 7 didelius tų laikų kelioninius lagaminus.


1926 -31 , Cirque Calder


Šiam projektui Calder pirmasis pradėjo daryti figūrėles iš vielos.

Šalia skulptūrėlių atsirado iš vielos padaryti portretai. Tokius darbus Calder interpretavo kaip „paišymą ore“. 1929 m. Paryžiuje jis surengė skulptūrų iš vielos parodą, kuri buvo entuziastingai sutikta Paryžiaus avangardistų. 

Vielos portretai


Vielos figūrėlės



Kinetiniai objektai

„Circus Calder“ sėkmė paskatino Calder kurti rimtesnius kinetinius objektus. 1930 m. apsilankęs abstrakcionisto Mondrian studijoje, Calder nusprendė kurti abstrakčius judančius  paveikslus. 1931 m. gimė pirmoji kinetinė skulptūra, judinama variklio.
1932 m. buvo padarytas pirmasis mobilis – kinetinė skulptūra judinama oro srauto. Calder mėgino kurti ir „muzikinius“ mobilius, kai siūbuodamos vėjyje formos užgaudavo vieną kitą ir imdavo skambėti. Calder darbus pamatęs M. Duchamp, juos pavadino „mobiliais“ (taip jis vadino savo judančias skulptūras-objektus). Nuo tada terminas „mobiliai“ imtas vartoti plačiai.

Mobiliuose realizuota „atsitiktinumo“ idėja Calder sužavėjo ir jis šią idėją plėtojo toliau. Kai buvo surengta Calder abstrakčių kinetinių skulptūrėlių paroda, ją aplankė ir A. Einšteinas. Didysis vizionierius buvo sužavėtas visai nauja meno forma. 



Calder skulptūros buvo savotiškai panašios į Mondrian ir Doesburg tapybą (jie kūrė panašiu laiku):
Calder (1934) - "A Universe"

Teigiama, kad šią skulptūrą Albertas Enšteinas apžiūrinėjo 40 min.
Mondrian (1930)


Kameriniai mobiliai kabantys


Kameriniai mobiliai stovintys


Geras Calder draugas buvo prancūzų siurrealistas Joan Miro, Miro darbai turėjo didelės įtakos  Calder darbų stilistikai.

Miro Joan


Dideli mobiliai ir skulptūros

Įgavęs pasitikėjimo Calder nuo 1934 m. ėmė daryti didesnius mobilius atviroms erdvėms. 6-ame deš. jo mobiliai įgavo monumentalius mastelius.

Stovintys monumentalūs mobiliai


Be mobilių Calder kūrė statiškas abstrakčias skulptūras iš metalo plokščių – stabiles. Tokias skulptūras jis vadino objektais.

Monumental stabiles


1937 m., reaguodamas į generolo Franko kariuomenės apsupto Ispanijos miesto Almaden bombardavimą, Calder sukūrė darbą „Mercury Fountain“. Almaden garsėjo savo gyvsidabrio klodais – šiame mieste buvo išgaunama 60% pasaulio gyvsidabrio. Calder sukonstruotame fontane vietoj vandens tekėjo gyvsidabris. 

Darbo savo sukūrimo istorija ir menininko politine pozicija panašus į P. Picasso „Gerniką“. 

1952 m. Calder atstovavo JAV Venecijos bienalėje, kur buvo apdovanotas Didžiuoju bienalės prizu.

1966 m. jis publikavo autobiografiją “Autobiography with Pictures”. 

7-ame dešimtmetyje Calder buvo aktyvus karo Vietname priešininkas. Tapė ir spausdino antikarinius plakatus ir atvirutes. Tačiau jo skulptūriniuose objektuose niekada nebuvo jokių politinių užuominų. Atvirkščiai, Calder darbai visada išliko vaikiškai žaismingi. 

1972 m. firma Braniff International Airways užsakė Calder ištapyti reaktyvinį lėktuvą. Pripažintas meistras už 50 paveiksliukų tapytų guašu ir lėktuvo dekoravimą gavo 100 000 USD.
1975 m. Calder atliko firmos BMW užsakymą - ištapė automobilį BMW 3.0 CSL.


Pirmą Calder darbą  Museum of Modern Art įsigijo 1934 m. Tuomet menininkas paprašė 100 USD, bet gavo tik 60 USD. 2010 m. aukcione vienas Calder kamerinis mobilis buvo įsigytas už 3,7 mln., o kitas – už 6,35 mln. USD. 2014 m. mobilis Poisson volant (Flying Fish) (1957), buvo parduotas už 26 mln. USD.

Calder dirbtuvės atrodė magiškai - daugybė keistų, judančių, išraitytų objektų ir skulptūrėlių:

Comments