Ankstyvoji kūryba (iki 1944) 1944 – 47 m. - pokaris Po karo Vasarely vis dar eksperimentavo, mėgindamas pačius įvairiausius stilius (simbolizmą, kubizmą, futurizmą, ekspresionizmą, siurrealizmą). Vėliau šį periodą pavadino „neteisingų klaidžiojimų“ laikotarpis - Les Fausses Routes (On the wrong track). Belle-Isle Period (1947-1958) Gamtos formų redukavimas iki visiškos abstrakcijos. Teigiama, kad šiuos darbus išprovokavo pajūrio akmenys, kriauklės, vandens srovės. Svarbu, kad kai kuriuose šios serijos darbuose Vasarely jau panaudojo optinės iliuzijos efektus, plokščias formas paversdamas trimatėmis. Crystal-Gordes Period, 1948-58 m.
Black and White Period, 1950 - 65 m. Šiuo laikotarpiu juodai-baltų darbų pagrindu kūrė grafinį optinių iliuzijų išraiškos priemonių arsenalą. Ieškojo įvairiausių būdų išgauti optinės iliuzijos efektus. Iš esmės šiuo laikotarpiu jis susikūrė savotišką "abėcėlę" optinio meno kalbai. Jau nuo 1957 m. pradėjo rodytis elementai tos kūrybos, kuri vėliau Vasarely išgarsino visame pasaulyje: | Planetary Folklore Period, 1960 - ? 1960 m. prasidėjo spalvotasis periodas. Juodai-baltas kompozicijas vis dažniau keitė spalvingos, kuriose 3D iliuzijai sukurti didelės reikšmės turėjo ir spalvos, jų santykiai (kontrastai). Kolorito pasirinkimui didelės įtakos turėjo Vasarely mėgiama vengrų tautodailė. Šiuo laikotarpiu Vasarely svajojo sukurti “universalų”, estetiškai išgrynintą stilių, tinkantį bet kuriai kultūrai. Vasarely svajojo sukurti metodą, kurio pagalba žmonės patys galėtų kurti, dėlioti, modeliuoti abstrakčias (taip pat ir - optines) kompozicijas. Tokiu būdu jis siekė demokratizuoti meną, kad jame neliktų ideologijos, o vien estetinis (ir fiziologinis, kalbant apie op iliuzijas) santykis. Vasarely supratimu menas nebeturėjo atspindėti kūrėjo vidinio pasaulio, jo asmeninio dramatiško santykio su tikrove. Menas pasiekė stadiją, kai jis turi tarnauti grožiui, estetikai, „taikai ir harmonijai“ - "art for all". Šiuo požiūriu jo idėjos atitiko Fluxus. Kaip ir daugelis 7-to deš. menininkų jis „kovojo“ su meno elitiškumu. Dar 1955 m. Vasarely teigė: „Art is on the way towards ever more reproducible, abundant and diverse forms. Tomorrow’s art must be owned by all, otherwise it will wither [nuvys].” 1960 m. jis rašė: "The end of personal art for a sophisticated elite is near, we are heading straight towards a global civilization, governed by Sciences and Techniques. We must integrate visual sensibility into a correct world”. Būtent šie darbai tapo komerciškai sėkmingi ir atnešė dailininkui tarptautinį pripažinimą. Vasarely pradėjo dirbti rinkai. Galiausiai priėjo prie serial art principų, kuomet pagal menininko nuorodas darbus kūrė samdyti asistentai (prisiminkime minimalistą Sol Lewitt). Vasarely teigė, kad praėjo laikai, kai menininkai kūrė „iš įkvėpimo“. Jo darbai galėjo būti „konstruojami“. Vasarely nepatikdavo kai jį vadindavo tapytoju (nors jo didžioji dalis darbų – tapyba). Jam labiau patiko būti „eksperimentatoriumi“. Vasarely kiekvienos spalvos kiekvienam atspalviui sugalvojo skaitmeninį kodą (atrodo, kad tai padarė pirmas). Tokiu būdu jis galėjo schematiškai pavaizduoti, kokiame kvadrate, kokia kokio atspalvio figūra turi būti pavaizduota. Pagal tokias schemas darbus atlikdavo asistentai. Čia pateiktame video matyti, kaip Vasarely koduodavo savo paveikslus, kuriuos vėliau konstruodavo jo žmonės: Vasarely darbai darė įtaką 7-to deš. rūbų, aksesuarų, interjero madai. Čia Victor Vasarely trumpai aiškina savo idėja apie "spalvų abėvėlę" ir naudojamą sistemą. Idėja nėra nauja - tokius pamatinius spalvų ir formų principus mėgino atrasti dar neo impresionistai (pvz., Georges Seurat). O čia - tų darbų pavyzdžiai. Hexagon Period, 1964-76 m. Spalvoti optinės iliuzijos darbai su kvadratais ir stačiakampiais. Čia priskirtini ir darbai iš serijos „Gestalt“, kur vaizdai gali būti suvokiami įvairiai. Expansive-Regressive Structures, 1968 - ?? Išsipučiančios sferos, kubai ir t.t. Rutuliai: Kubai:
Šiuo metu veikia 3 Vasarely muziejai (buvo 4, bet Pietų Prancūzijos Gordes miestelyje 1996 m. muziejų uždarė):
Čia - keletas nuotraukų iš muziejaus Aix-en-Provence. |