Paskaita 16: Ekspresionizmas

Ekspresionizmas

Ekspresionizmo yra labai daug, bet yra pagrindinės kryptys dvi: (I) pietuose – harmoningas ir mažiau
intensyvus, o šiaurėje – deformuotas, intensyvus.

Kodėl Vokietijoje – tenai pradėjo judėti kaimas į miestą, ir mieste kaimiečiai jautė įtampą, kaip juos valgo
miestas

Munchas (1863-1944) – visi jo šeimoje sirgo, mamos neteko būdamas 5, sesuo buvo psichinė ligonė,
labai griežtas religinis auklėjimas, buvo labai užspausti, mirė tėvas, ir Munchas pasiliko su seserimis ir
broliais, kuriuos jam reikėjo išlaikyti. Visą savo geriausią tapybą jis nutapė tuo laikotarpiu, kai buvo savęs
nerandantis, geriantis, vargšas. Naciai jo paveikslus norėjo naikinti (nors Gebelsas sau pasiliko ne vieną
paveikslą). Kai naciai užėmė Norvegiją, jis labiausiai bijojo, kad jie ras jo darbus (mat jis pardavinėjo
grafiką savo darbų, bet ne juos pačius). Vėliau darbus jis paliko valstybei. Paveikslų jis tapydavo labai
daug variantų – nutapo labai greitai, tačiau ieškodavo, kuris variantas būtų kuo skausmingesnis,

geriausiai išreiškia:
- Serganti mergaitė 1886
- Sergantis vaikas (1886) – sesutė, ir prieš daug metų mirusi mama šalia. Tapydavo kuo mažiau
detalių (baldų, etc.), kad geriau parodytų skausmą.
- Vakaras Karlo gatvėje 1892
- Mėnulio šviesa 1893 – panašus beje į laidotuvių simfoniją Čiurlionio paskutinį paveikslą, su langu
– atrodo, kad Čiurlionis būtų matęs tą paveikslą.
- Mergelė ir mirtis – 1893
- The day after
- The scream 1893 – paveikslo yra 4 variantai, parduotas neseniai už 120 mln. EUR. XX a. žmogaus
situacija – pasimetęs, klykiantis, vienišas
- Klyksmas 2 1894 angskrik
- Nerimas 1894
- Vampyras 1894- sudėtingi santykiai su moterimis
- Madona
- Autoportretas 1895
- Branda 1895
- Mirtinai sergančio kambarys 1895
- Pavydas 1895: jo draugas turėjo gražią žmoną, ir jie buvo bohemos atstovai. Jie sugalvojo, kad
galima turėti laisvą meilę, nes tai yra pažangu. Bet nebuvo vyrui taip lengva pereiti per tai, ir
šitas paveikslas vaizduoja pavydą. Moteris – kaip kraujas
- Pelenai 1895
- Trys moters gyvenimo periodai
- 1895
- THe storm 1896
- Raudonas vynas 1898
- Merginos ant molo 1899 – baisi dėmė, į kurią žiūri mergaitės
- Gyvenimo šokis 1900 – atvaizduota moteris, kuri dėl jo norėjo žudytis, ir peršovė jam pirštus
- Madona 1902 – spermatozoidai, kūdikėlis
- Selbstportrait 1903
-
Autoportretas 1906
- Vaikas negyvas gimęs
- Lavonas ir moteris

Peizažai
- Raudoni namai 1908
- Malūnas 1909
- Dyke beach 1909
- Kalnas 1912 – eina link fovizmo
- Vienatvė 1912
- Raudoni namai 1912

Portretai
- Moteris ir saulėgrąžos 1906
- Autoportretas su monoklius 1910
- Visage d;une femme 1911
- Marcella 1909
- Rosa schapire
- Dvi merginos 1910

Nudistai
- Trys aktai miške 1909
- Nudistų pliažas 1909
- Maudynės 1909
- Atvirame ore 19010
- Scena paplūdimyje 1912

Modigliani – Sutino draugas, poetiškas.
- Moterų portretai
- Jeanne Hebuterne 1917-1918
- Sutinas
- Aktas

Kubin ALfred
- Adoracija 1902 – tarp simbolizmo ir ekspresionizmo
- Das Grausen
- Didžioji motina žemė 1902 kaukolės iš paskos gyvenimo
- Ruonis karas
- Gaslumas 1902
- Pavojingas šuolis 1902

Dix Otto
- Autoportretas 1914 – I pasaulinis karas
- Degtukų pardavėjas 1920 – veteranas nuvarytas. Žmonės nuo jo nusisukę (buržua)
- Der Lustmonder 1920 – kaip atrodo, kai vyrai pabūna be moterų kare, kas darosi.
- Iš ciklo karas 1924
- Stilleben im Atelier – 1924
- Dix šeima 1927 – šeima normali, o jis – beprotis .

Egon Schiele –sėdėjo kalėjime už nepilnamečių tvirkinimą
- Tapėmerginų aktus.
- Apsinuoginęs 1910 – vyriškas aktas – tuo metu naujovė

-
-
-
-
-
-
-

Apsinuoginusi 1910
Autoportretas 1910
Juodaplaukė 1910
Tulžingoji 1910
Masturbacija 1911
Gulinti 1914
Sėdinti 1917

Ekspresionizmas beje nenumirs, ir po II pasaulinio karo prasidės neo-ekspresionizmas.

Kino filmas apie du poetus – du gėjai meilužiai (vienas yra Rembo).
Comments