Paskaita 40-41: Salvadoras Dali (Siurrealizmas)

Paskaita 40: Salvadoras Dali

Salvadoras Dali (1904-1989) - o tiksliau Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, 1st Marqués de Dalí de Pubol - yra bene žinomiausias siurrealizmo dailininkas. Išskirtinis jo bruožas buvo nepaprastai tobula piešimo technika, ženkliai geresnė ir už Magrite (žr. Paskaitą 39). 

Dali vienu savo kūrybos laikotarpiu neigė modernizmą apskritai, o žavėjosi klasikiniais meistrais. Visų laikų didžiausiu genijumi jis laikė Velaskezą (XVII a.) - netgi ūsus nešiojo panašiai nukirptus kaip jo. Antras pagal Dali buvo Vermeras (XVII a.) - mat šis tapė tobulai realistiškai, kaip ir Dali. Iš modernistų Dali labiausiai vertino Pikasą ir Miro (atkreipkit dėmesį - abu Ispanai, kaip ir jis). Bet tikrais genijais laikė tiktai du: Pikasą ir save. Beje, apie save Dali yra pasakęs: "Aš esu labai blogas tapytojas. Aš pernelyg intelektualus, kad būčiau geras tapytojas. Kad būtum geras tapytojas turi būti bent šiek tiek kvaištelėjęs. Išskyrus Velaskezą, kuris yra genijus, kurio genialumas yra virš tapybos." Siūlau pažiūrėti interviu su Dali (3 minutės), kuriame visos šios mintys yra "sukoncentruotos".  

Dali labai mėgo dalinti interviu, fotografuotis - gali būti kad darė tai sąmoningai, suprasdamas kad moderniame pasaulyje įvaizdis padaro labai daug. Kalbėdamas jis maišydavo ispanų, prancūzų, katalonų ir anglų kalbą - jį būdavo labai sunku suprasti. Iš viešų pasisakymų įžvelgti jo paties asmenybę taip pat labai sunku - niekada negali būti tikras, ar Dali juokauja, ar šneka taip protingai, kad sunku suvokti, ar yra tiesiog pamišęs. Kalbėdamas apie save, Dali dažnai vartodavo trečiąjį asmenį - tarsi kalbėtų apie kažkokį kitą žmogų, kuris yra tikrasis genijus. 

Dali asmenybę vaikystėje-paauglystėje formavo du labai svarbūs įvykiai: 
  • Vyresnis broliukas. Dali turėjo vyresnį broliuką, kuris mirė sulaukęs vos 9 mėnesių. Kai Dali buvo 5 metai, tėvai nusivedė jį prie broliuko kapo, ir pasakė jam, kad jis yra savo brolio reinkarnacija. Beje, vardą Dali taip pat davė tokį patį kaip broliui. Todėl Dali būdavo labai keista nueiti prie savo brolio kapo ir žiūrėti į jį, nes tas kapas atrodė kaip jo paties.
  • Motinos mirtis. Dali motina mirė, kai jam buvo 16 metų nuo krūties vėžio. Dali savo motiną dievino, ir jos mirtį apibūdino kaip "didžiausią smūgį savo gyvenime". Praėjus metams po mamos mirties, tėvas vedė jos seserį, kuri iki to laiko gyveno kartu su jais. 
Dali nuo pat vaikystės demonstravo didžiulį talentą - tai rodo jo ankstyvieji darbai.

Ankstyvieji darbai

1910 Peizažas prie Figueras
Puikus impresionistinis darbas, jei nebūtų nutapytas šešiamečio vaiko...
1914 Sergantis vaikas
Fovistinė maniera, Dali nutapė šį paveikslą būdamas 10 metų.
1917-18 Sulinkęs senis
Ekspresionistinis darbas. Matyti drąsūs Vangogiški potėpiai. Dali yra 14 metų
1918 Kadako uostas naktį
Post-impresionistinis darbas, Dali - 15 metų
1920 Violončelininko RIchard Pichot portretas
1921-22 Autoportretas su rafaelišku kaklu

1922 Madridas, architektūra ir tuopos
Puantilistinis darbas
1923 Pirmoji pavasario diena
Paveikslas Šagalo (Paskaita 15) maniera - į jį sudėta daug siužetų, realygių, kuriuose veiksmas vyksta skirtingu laiku.
1923 Žmogaus su laišku portretas
Analitinio kubizmo darbas
1924 Luis Bunuel portretas
Art deco stilizacija
1925 Ana Maria prie lango
Realistinis Dali sesers portretas
1925 Venera su kupidonais
Neoklasicizmo darbas (po I pasaulinio karo daug dailininkų grįžo prie "klasikinio" meno)
1926 Autoportretas
Analitinis kubizmas
1926 Figūra ant uolų
Ekspresyvus kubizmas
1926 Duonos krepšelis
superrealistinis darbas

Seksualumo paieškos

Aukščiau pavaizduoti Dali darbai - tai jo ieškojimų išraiška. Kaip matyti, iki maždaug 1926 metų Dali išbando praktiškai viską, kas buvo sukurta nuo realizmo iki kubizmo. Apie 1927 metus Dali nutapo savo pirmąjį darbą, kurį galima laikyti siurrealistiniu. Dali tuo metu palaikė artimus santykius su poetu Garcia Lorca - Dali teigė, kad tai buvo tiktai draugystė, nors legendos sako kiek kitaip. Tai ypač matyti iš to laikotarpio paveikslų. Reikia turėti galvoje, kad Dali augo griežto tėvo valdomoje ispaniškoje-katalikiškoje šeimoje. Seksualinė tema ten buvo visiškas tabu. Dar daugiau, bijodamas, kad jaunasis Salvadoras neįgautų kokių nors "kenksmingų" įpročių, jo tėvas skaitydavo jam paskaitas apie sifilį ir kitas venerines ligas, rodydamas ypač išvešėjusių atvejų iliustracijas. Tai nepaprastai stipriai paveikė jautraus jaunuolio sąmonę, ypač dėl puikios jo regimosios atminties. Beje, yra puiki Southpark animacinio filmuko serija apie vaikų seksualinį auklėjimą... Kita vertus, Dali skaitė (ir suprato!) Froidą, todėl jame virė didžiulė sumaištis. Šita sumaištis tikriausiai verda daugelyje iš mūsų, bet Dali buvo tas, kuris sugebėjo ją išreikšti puikiais siurrealistiniais darbais. Žiūrint šiuos darbus, verta žinoti tam tikrų simbolių prasmę:
  • Kiaušiniai: viltis ir meilė.
  • Sraigės: žmogaus galva.
  • Žiogai: baimė ir šiukšlės.
  • Skruzdės: nepasotinamas seksualinis troškimas ir mirtis.
  • Nasrai: aistra.
  • Raganosio nosis. Potencija, seksualinis pajėgumas.
Žemiau pateikta keletas Dali siurrealizmo pradžios darbų:

1927 Medus saldesnis už kraują
Matyti Dali seksualinis "pasimetimas": viena vertus, nutapyta Lorkos galva, bet kūnas šalia - moters
1927 Aparatas ir ranka
Paveikslas apie masturbaciją. Asilas gaudo žuvį (ji tokia slidi, gliti). Asilo užpakalyje tarsi įsmeigtas penkiakampis. Didžiosios figūros šešėlis - tarsi žmogaus, tačiau ji pati - visai nežmoniška. 
 1927-28 Mažieji šlakai
Vėlgi, Lorkos galva

Susitikimas su Gala

1929 m. Dali rengė savo ir Luis Bunuel filmo "Andalūzijos šuo" premjerą (filmo analizė pristatyta Paskaitoje 41), kurioje apsilankė siurrealistas poetas Polis Eluardas su žmona Gala. Filmas Eluardui patiko, ir jie susitiko su Dali dar kartą. Netyčia užėjęs į Galos kambarį jis ją rado ten iki pusės nuogą. Gala nė kiek nesusigėdijo ir Salvadorą nusitempė į lovą (jis, kaip teigiama, iki to laiko buvo nekaltas). Nuo to momento prasidėjęs jų romanas baigėsi vestuvėmis 1934 m., ir meile iki gyvenimo galo (nors Gala nuolatos turėjo daugybę meilužių, kuriuos Dali toleravo).

1929 Troškimo priėmimas
Paveiksle Dali nagrinėja savo aistrą Galai

1929 Didysis masturbatorius
1929 Imperinis monumentas moteriai-vaikui. Gala (utopinė fantazija)
Ar matote monalizą?
1929 Pirmosios pavasario dienos

Paveikslas kaupinas seksualinių užuominų. Jį net galima vadinti koliažu, nes viduryje Dali priklijavo savo vaikystės nuotrauką. O štai jei paimtume tiktai šio paveikslo viršutinę dalį - tai būtų puikus metafizinis darbas "a la Chirico". Dešinėje, beje, pats Froidas kalba su mergaite. 

Kaip pasikeitė Dali stilius lyginant su jo paties 1923 m. paveikslu tuo pačiu pavadinimu.
1929 Polio Eluardo portretas
laikomas vienu iš siurrealistiškiausių jo darbų. Portrete Dali analizuoja savo santykį su Galos vyru - Poliu Eluardu, jo paties padėtį.
1929 Šeimininko išniekinimas
Užuomina į tai, kad Dali draugavo su Gala jos vyrui Poliui Eluard'ui žinant

 1929 Šventa Jėzaus Kristaus širdis (Kartais aš spjaudau savo malonumui ant savo motinos portreto)
po šio darbo Dali visiškai susipyko su savo tėvu
1932 Antropomorfinė duona
falo simbolika.

1932 Kepti kiaušiniai ant lėkštės be lėkštės


1929 Niūrus žaidimas
Šis paveikslas papiktino net patį siurrealizmo pradininką Andre Bretoną. Pačiame paveiksle - tarsi nieko naujo, tie patys žiogai, nasrai ir skruzdės, tačiau dešinėje apačioje yra atvaizduotas Dali tėvas, prisidaręs į kelnes




Galos garbinimas

Po to, kai susipyko su tėvu dėl skandalingo paveikslo apie "spjaudymą ant motinos portreto", Dali buvo išmestas iš namų. Jis kartu su Gala apsigyveno netoliese medinėje lūšnoje, kur buvo tiktai vienas kambarys, atstodavęs miegamąjį, virtuvę, ir menininko dirbtuves. Pinigų pragyvenimui Gala gaudavo iš savo vyro Polio Eluardo. Su juo, beje, santykių ji galutinai niekada ir nenutraukė. Namukas tas buvo ant jūros kranto, ir Dali su Gala turėjo tris valtis, kurių pavadinimai buvo Gala 1, Gala 2 ir Gala 3. Dali nepaprastai mylėjo Galą, kuri jam buvo ne tik meilužė, bet ir vadybininkė (pats savo pinigų valdyti jis nemokėjo ir nenorėjo). Galą jis dažnai tapė, ypač religiniais motyvais:

1933 Gala su dviem avinėlių skerdienomis ant peties

1944-45 Galarina
iš veido Gala nebuvo gražuolė, tačiau turėjo puikią figūrą
 1935 Angeliška Gala
už Galos nugaros kabo paveikslas Millet "Angelus" (1857-59) - kritinio realizmo pavyzdys. 
1945 Trijų Galos išraiškų vaizdiniai

1954 Galos portretas su raganosiškais simptomais

1945 Mano žmons


Metafizinė kūryba (kaip Chirico)

Dali tapyboje yra ne tik seksualinės temos. Tarp jo paveikslų yra tokių, kurie primena Chirico metafizinę kūrybą:

1933 Geologinė evoliucija 

 1933 Vežimas-Vaiduoklis

 1933 Trikampė valanda

 1935 Paranojinė kritinė vienatvė

 1936 Pora su galvomis pilnomis debesų

 1936 Saulės stalas


"Minkštieji laikrodžiai"

Dali taip pat labai domėjosi ir moksline pažanga. Seksualines temas jis analizavo pagal Froidą, o vėliau susidomėjo reliatyvumo teorija, kurią savotiškai interpretavo per savo "Minkstųjų laikrodžių" (Soft watches) temą. 

1931 Atminties tąsumas
laikomas turbūt garsiausiu Dali darbu. Beje, Gala pamačiusi šį paveikslą iškart pasakė, kad tai - šedevras. Vėliau Dali, kai pasidomėjo kvantine fizika, pertapė šį paveikslą kitaip:

1954  Atminties tąsumo dezintegracija
Čia daiktai vienas kito neliečia, simbolizuodami atominę struktūrą.

1954 Tirpstantis laikrodis
vėlgi, kvantinės fizikos interpretacija - jokia laikrodžio detalė kitos neliečia
Dali "minkštai" tapė ne tik laikrodžius

1941 Autoportretas su kepta bekoniena


1947
Pirkaso portretas
atkreipkite dėmesį į gitarą esančią šaukšte - Pikasas jas vaizduoti labai mėgo. Ant jo galvos esantis akmuo simbolizuoja kubizmą. Nepaprastai išryškintos smegenys

Dali, kai jo paklausė, ar išties Minkštuosius laikrodžius įkvėpė Reliatyvumo teorija, atsakė, kad "Ne, jiems įkvėpimą gavau, kai pamačiau saulėje aptirpusį sūrį."

Politiniai motyvai

Beje, Dali visuomet save bandė pristatyti kaip visiškai "apolitišką" žmogų. Savotiškai gyvenime jis taip ir elgėsi - niekada nekovojo už kažkokius "politinius" įsitikinimus, nuo karo bėgo į saugesnį prieglobstį. Tačiau būtent Dali, tarp dailininkų, išsiskyrė tuo, kad jo paveiksluose galima rasti labai tikslią ir aštrią politinių realijų interpretaciją:

1933 Viljamo Telio paslaptis
Viljamo telio legendą jis nagrinėjo ne viename savo darbe (matyt Dali joje įžvelgė savo santykių su tėvu paralelę). Dali teigė, kad šiame paveiksle vaizduojamas jo tėvas, laikantis jį, Dali, savo rankose, ir besiruošiantis suryti jį kaip kotletą. Tačiau problema ta, kad "tėvo" veidas yra labai jau panašus į Lenino. Tai lėmė didžiulį siurrealistų pasipiktinimą (mat pastarieji buvo komunistai).

1936 Minkšta konstrukcija su virtomis pupomis
vienas iš garsiausių Dali paveikslų, vaizduojantis Ispanijos pilietinį karą. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad paveiksle viena būtybė kankina kitą, tačiau įsižiūrėjęs supranti, kad tai - ta pati būtybė kankinanti save pačią. Po ja pabertos pupos greičiausiai yra iš senovinių Ispaniškų papročių, kai pupos buvo aukojamos dievams. 

1936 Rudens kanibalizmas
paveiksle yra Viljamo Telio istorijos elementų (obuoliai), bet jo esmė - dvi susipynusios figūros, valgančios viena kitą. Gali būti Dali šeimos santykių interpretacija, arba vėlgi - Ispanijos pilietinio karo metafora. 

1937 Deganti žirafa
Žirafa Dali kūryboje buvo harmonijos, dieviškumo simbolis. Tai, kad ji dega - rodo kad Dali jautė griūvančią pusiausvyrą. Figūros paveiksle yra nusidraskiusios rankų ir veido odas. 




1938 Ispanija
paveikslas yra pavyzdys metodo, kurį Dali vėliau išplėtojo, vaizduoti figūrą per kitas figūras. Čia Ispanijos veidas yra sudarytas iš bekovojančių konkistadorų kūnų. 


1938 Hitlerio paslaptis
labai panašus darbas į "Didingą momentą", tik jame yra daugiau veikėjų. Pakabintas skėtis - Čemberleno (Didžiosios britanijos premjeras) simbolis, į dešinę nuo jo cigarą rūko Čerčilis. Ragelio mikrofonas sudaužytas - vadinasi, šiuo metu galime tiktai klausyti, o bet kas, ką sakysime, liks neišgirsta. Čemberleno skėtis virsta į šikšnosparnį, kuris taip pat kabo pasikabinęs - baimės ir mirties simbolį. Lėkštėje šalia Hitlerio nuotraukos pabertos pupos - aukojimas dievams.

1943 Geopolitinis vaikas žiūrintis į naujo žmogaus gimimą

vaizduojamos JAV, kurios tuo metu buvo jau pademonstravusios, kokia galinga jų karinė mašina gali būti. Kiaušinis Dali kūryboje žymi viltį. Baldakimas virš kiaušinio - pagarbos ženklas. JAV vietoje žemėlapyje - gimstantis žmogus. Ranka jis uždengia Angliją - tai dvigubas simbolis: (i) kad JAV prasidėjo nuo Anglijos, ir (ii) kad JAV dabar yra tokios galingos, kad vienu delnu gali uždengti ją visą. Europa sąmoningai sumažinta neadekvačiai. 
 1940-41 Karo veidas
koncentruotas siaubas. Kaukolės kaukolėse - jos tęsiasi begaline eile. Gyvatės yra užuomina į Medūzos mitą. 

1943 Amerikos poezija
Tai paveikslas, kurį Dali nutapė būdamas JAV per II pasaulinį karą. Paveiksle pabrėžiama juodųjų rasės indėlis į JAV suklestėjimą, ką simbolizuoja išsunkta Afrika ant bokšto. Paveiksle taip pat pirmą kartą panaudojama hiperrealizmo elementų - CocaCola buteliukas yra nutapytas šia maniera. Pats CocaCola buteliuko (tokio įprasto, standartinio buities atributo) vaizdavimas taip pat yra pop-art meno srovės pranašas, pralenkęs laiką bent 15 metų

Comments