Žemės menas: Andrew Rogers

Andrew Rogers, g. 1947, Australijoje.

Vienas žymiausių ir produktyviausių šiuolaikinių žemės menininkų, taip pat bene žymiausias šių dienų Australijos skulptorius (apie 300 darbų). Formaliai jis nėra baigęs jokių dailės studijų. 

Rogers kelias į „didįjį“ meną buvo nestandartinis. Pirmojoje gyvenimo pusėje jis sėkmingai valdė ir vystė iš tėvo paveldėtą papuošalų ir drabužių verslą. Laisvalaikiu tapė, domėjosi skulptūra. Galiausiai skulptūra įveikė pomėgį tapyti.

Nazca lines: Colibris
1979 m. Rodgers nusprendė lėktuvu apskrieti Pietinėje Peru teritorijoje, Naska dykumoje, esančius gigantiškus piešinius - Nazca Lines. Tai, ką pamatė, jį apstulbino ir inspiravo sukurti kažką panašaus. 

10-ame dešimtmetyje perleidęs pelningą verslą „vadybinti“ kitiems, Rogers susikoncentravo į gigantiškų figūrų iš akmenų statybas. Siekdamas globalumo, figūras nusprendė statyti ne vienoje pasirinktoje vietoje, o išdėstyti jas visuose 7 kontinentuose.

Rhythms of Life

Tokiu būdu gimė didžiausias šiuolaikinis žemės meno projektas bendru pavadinimu „Rhythms of Life“. 1998 m. Rogers nusprendė 7 kontinentuose (16 šalių)  pastatyti 51 gigantišką struktūrą (geoglyphs) iš akmenų. Šalys, kuriose „geoglipsai“ šiai dienai jau pastatyti yra: Australija, Antarktida, Bolivija, Čilė, Islandija, Kinija, Indija, Izraelis, Kenija, Namibija, Nepalas, Slovakija, Šri Lanka, Turkija, JAV. Didžioji dalis darbų yra dykumose.Taip, matyt, yra todėl, kad žemės meno darbai dykumose išsilaiko ilgiausiai.

Jei pavykdavo surasti  rėmėjų, Rogers neapsiribodavo vien tik gigantiškomis akmeninėmis formomis, bet kurdavo ir monumentalias iš gigantiškų bazalto stulpai, didelių akmenų blokų.

Idėjoms įgyvendinti prireikė laiko. Pirmąją figūrą Rogers pastatė 1999 Izraelyje, Arava dykumoje; 20 metų po to, kai pirmą kartą pamatė piešinius Naska dykumoje (Rogers tuomet buvo 52-eji). Figūrai buvo pasirinkti  2 hebrajų kalbos ženklai, simbolizuojantis gyvybę (gyvenimą) – „To Life“. Sujungus šiuos ženklus susidarė vienas stilizuotas ženklas, kurį Rogers simboliškai pavadino „Rythm of Life“. Anksčiau šį ženklą Rodgers jau buvo panaudojęs savo skulptūrai, kuri taip vadinosi – „Rythm of Life“. Menininkas nusprendė šį ženklą (žemės meno pavidalu) „atvaizduoti“ visuose pasaulio kontinentuose, įskaitant Antarktidą. 

Tiesa, Antarktidoje projektas buvo įgyvendintas ne iš akmenų, o iš žemės.  Atskraidinta žemė stačiakampiais buvo supilta taip, kad iš aukštai galima būtų atpažinti minėtą „gyvybės“ ženklą. Darbas egzistavo labai trumpai, nes tuoj pat buvo užpustytas sniego (projektas užfiksuotas nuotraukose ir filmuotoje medžiagoje). 

Rogers figūros ne išgremžtos akmeningose dykumose (kaip Nazca Lines), o sukrautos iš pigiausios ir daug kur randamos medžiagos – akmenų. Iš esmės tai paprasčiausios nuo seno įvairiose pasaulio vietose kartais be jokios rišamosios medžiagos statomos akmenų sienos-tvoros. Statydamas sienas Rogers atsižvelgdavo į konkretaus regiono tradicines statybų technologijas. Pvz., Nepale akmenys buvo tvirtinami vietiniu purvu, kaip tai buvo daroma šiame krašte nuo neatmenamų laikų. 
  

Rhythms of life


Rogers darbai ypatingi tuo, kad tai ne tik žemės meno kūriniai, bet tuo pačiu ir socialiniai projektai. Darbus savo noru, dažnai net neatlygintinai, darydavo patys konkrečios vietovės vietiniai gyventojai. 
Prieš pradėdamas eilinį projektą, Rogers pirmiausia susitikinėdavo su vietinėmis bendruomenėmis, jų atstovais, siūlydamas jiems aktualias temas (figūras, kurios turėjo būti pavaizduotos). Tokio pobūdžio diskusijos kartais užtrukdavo net kelerius metus, bet darbai visuomet gimdavo iš bendro autoriaus ir vietinių žmonių susitarimo ir entuziazmo. Tokiu būdu simbolinių figūrų statyba virsdavo ir bendruomenes vienijančiu, jų tapatybę stiprinančiu kolektyviniu veiksmu. Pavyzdžiui, Čilėje 550 žmonių figūras statė 3 metus (kai kurių figūrų plotas siekia 40 000 kv.m.; jos matomos net iš kosmoso). 

Tiesa, Rogers ne visuomet pavykdavo projektus realizuoti taip, kaip buvo suplanuota. Tarkime, Kinijos komunistų valdžia nesutiko (Gobio dykumoje pastatytos 3 figūros), kad menininkas iš Vakarų ilgai ir artimai bendrautų su vietiniais, todėl į pagalbą atsiuntė 1000 Kinijos Raudonosios Armijos karių. 

Visi Rogers darbai glaudžiai siejasi su konkretaus krašto mitologija, istorija, senosiomis tradicijomis, paveldu. 


Slovakijoje šalia XII a. pilies buvo pavaizduotas žirgas – to paties XII amžiaus senovinės monetos reverso atvaizdo išdidinta  kopija. 

Čilėje - išdidintas 6000 metų senumo ženklas-piešinys („Ancient Language“).

Izraelyje atvaizduotas kriauklės skerspjūvis, nes kažkada ten vietoje dykumos buvo jūra.

Meksikoje buvo pastatytas čiabuvių medžioklės simbolis – ratas su perkirsta linija. Bolivijoje ir Turkijoje – akmens amžiaus uolų piešiniai. Airijoje – runos ženklas ir taip toliau. Visose pasirinktose vietovėse Rogers statydavo simbolinį hebrajišką ženklą Rythm of Life ir dar 2-3 figūras, glaudžiai susietas su vietiniu paveldu. Projektai baigdavosi didelėmis vietinių bendruomenių šventėmis su tautiniais kostiumais, muzika, šokiais, maistu. Tokiu būdu Rogers sąmoningai siekė pabrėžti pasaulio tautų kultūrinės įvairovės svarbą.

Time and Space

Tai - didžiausias Rogers (ir kol kas pasaulio) žemės meno projektas, realizuotas Turkijoje (Kapadokijoje).
 Projekto įgyvendinimas užtruko 3 metus. Per tą laiką buvo pastatyta 12 kompozicijų. Visuminis panaudotų akmenų svoris – 10 500 tonų. Bendras figūrų ilgis – 7 km. Viena kompozicija nuo kitos vidutiniškai atitolusios per 2,4 km. Norint apžiūrėti visą kompleksą, kalnų vietovėje reikia nueiti virš 20 km. 
Projektą sudaro: akmenų figūros, kompozicijos iš bazalto stulpų ir ant kalvos viršūnės esantis apžvalgos amfiteatras, pastatytas iš baltų akmens luitų. 

Čia yra geoglifų:
Dvikūnis liūtas vaizduoja sultonų galią
Sirena (žmogus - paukštis)
Gyvenimo medis

Didžiausią šio gigantiško projekto kompoziciją “A Day On Earth” sudaro bazalto stulpai ir pasaulyje didžiausia bazalto arka: 2 atramos po 84 tonas ir skersinis blokas - 64 t. Arkoje ant paauksuotos plokštės užrašyta „MEMORY“. Kiekvienas iš 12-os kompozicijos bazalto stulpų simbolizuoja kokią nors vertybę: laisvė, teisingumas, sąžinė (dora), pagarba, taika, meilė, tolerancija, atsakomybė, kilnumas (gerumas), atsakomybė, džiaugsmas, grožis. Vertybės iškaltos turkų ir anglų kalbomis. Bazaltas simboliškai naudotas todėl, kad tai viena kiečiausių uolienų. 

Čia jis pats komentuoja šį kūrinį:

Time and Space





Monumentalūs blokai

Rogers skulptūrose svarbu buvo ne tik pati skulptūra, bet ir medžiagos, iš kurios ji padaryta, atsiradimo procesas. 

Kompozicijai „Timelapse“ (Ispanija, Ibizos sala) 13 gigantiškų bazalto stulpų (bendras svoris 420 t) buvo iškirsti Turkijoje ir laivais (4 400 km) pergabenti į Ibizos salą. Čia galima rasti simbolikos, nes kažkada maurai valdė beveik visą Ispaniją.

Jutos (JAV) nacionaliniame parke pastatytos 4-ios 10 m. aukščio kolonos simbolizuoja 4 Žemės elementus: orą, vandenį, žemę, ugnį.

Monumentalūs blokai


Žmonių figūros

Rogers kūrė milžiniškas simbolines figūras ir iš žmonių, kuriuos surikiuodavo į reikiamos formos gyvąją grandinę. Taip  2012 Kinijoje Rogers "panaudojo" 7500 žmonių skurdamas dvi gyvas figūras: Fibonaci proporciją ir Drakoną. Projektas vadinosi – „Fire and Understanding”. 

Fibonacci (Fibonači skaičiuos - vadinamas "auksiniu" santykiu - yra labai dažnai sutinkama seka gyvybėje). Jis savotiškai simbolizuoja visos gyvybės vienybę.

Skulptūros 

Nepaisant to, kad formaliai Rogers nebaigė aukštųjų dailės mokslų, jis yra bene daugiausiai viešose erdvėse skulptūrų pastatęs Australijos skulptorius. Skulptūra jis pradėjo užsiiminėti anksčiau, pradėjo kurti savo žymiuosius žemės meno projektus. Tačiau jo, kaip skulptoriaus, populiarumui, nemažą įtaką padarė būtent žemės menininko autoritetas. Kita vertus, būtent skulptūra „Rhythms of Life“ išprovokavo šį hebrajišką ženklą perkelti į visus pasaulio kontinentus ir taip gimį aistra žemės menui.

Kaip skulptorius Rogers pradėjo nuo kompozicijų su žmonių figūromis, bet greitai perėjo prie biomorfinių formų:

Bio formos


Didelę svarbą jam turėjo kriauklės (kuriose gražiai atsispindi fibonacci seka):

Kriaukles


Dar vėliau ėmė eksperimentuoti vaizduodamas įvairias deformacijas. Skulptūrų esmė - medžiagiškumas, „prigimtinių“ medžiagų savybių eksponavimas.

Karpyti lankstiniai:

Karpyti lankstiniai


Lankstyti audiniai:

Lankstyti audiniai


Susukti audiniai:

Susukti audiniai


Industrinės formos abstrakčios kompozicijos:

Industrines formos


Comments