Žemės menas: Michael Heizer

Michael Heizer (1944). JAV menininkas, žemės meno atstovas. Išsiskyrė tuo, kad mėgo itin didelių mastelių darbus. Heizer teigė, kad dideli masteliai visų laikų žmonėms (ne išimtis ir dabartiniai) sukelia religinės pagarbos jausmą. Tokiu būdu menininkas siekė „religinės“ pagarbos gamtai.
Heizer trauka žemės menui, matyt, nebuvo atsitiktinė: jo senelis buvo žymus geologas, o tėvas - archeologas.

Heizer gimė ir augo Šiaurės Kalifornijoje. Metus studijavo meną Paryžiuje, dvejus – San Franciske, o dar dvejus Niujorke. 

Po meno studijų jis išvyko į Nevados dykumą kurti savo „purvinųjų“ („dirty“) žemės meno darbų. Apsisprendė kurti meną, kurio neįmanoma eksponuoti galerijose, meną, priartintą prie natūralių gamtos sąlygų, natūralaus konteksto. 

Žymiausi Michael Heizer darbai:

„North, East, South, West“ (1967) pirmas bandymas kurti žemės meną. Darbą galima priskirti „negative sculpture“ kategorijai, nes tai geometrinės figūros-tuštumos, kurių realiai kaip ir nėra. Tai – geometrinių formų tuštumos žemėje. Studijuodamas dailę, Heizer domėjosi geometrine abstrakcija, todėl nusprendė kažką panašaus atlikti natūralioje aplinkoje. Kadangi 7-ame dešimtmetyje tokie eksperimentai nieko nedomino (ir atrodė, kad nedomins), Heizer juos sunaikino. 2002 Heizer buvo paprašytas savo retrospektyvinei parodai atlikti šiuos darbus galerijoje. Būtent šiuo pavidalu darbai ir žinomi. 4 pasaulio dalis simbolizuoja 4 geometrinės formos: kubas – Šiaurė, kūgis – Pietūs, trikampė piramidė – Vakarai, apverstas nupjautas kūgis – Rytai. 

1967 ‎‎(2002)‎‎, North-South-Easth-West, negative sculptures


„Nine Nevada Depressions“ (1968). Nevados dykumoje, išdžiuvusiame ežere Heizer iškasė 9 įvairių konfigūracijų pėdos (30 cm) pločio negilias tranšėjas - iš viso 520 mylių. Vėliau panašūs darbai buvo atlikti šalia galerijų miesto erdvėje. 

1968, Nine Nevada Depressions ‎(520 myliu)‎


Galima manyti, kad šitą idėją įkvėpė Naskos linijos:

Analogiška idėja rėmėsi ir kitas darbas „Primitive dye paintings“ (1969). Akmeningoje dykumoje kažkuo panašaus į sausas kalkes išbarstė apskritimus, kurie gerai matėsi nuo greta esančių kalnų šlaitų.  

„Double Negative“, (1969-70). Iškasė 2 gigantiškas tranšėjas (16 m. gylio – 9 pločio) iš abiejų kanjono pusių (savotiška natūraliai egzistuojanti „praraja“).  Tranšėjos kartu su kanjonu sudaro arti 500 m. Panaudodamas dinamitą ir ekskavatorius, Heizer pašalino iš viso 240 000 tonų akmens grunto. 1984 m. darbą įsigijo „The Museum of Contemporary Art, Los Angeles“. 


„City“, (1972 m.). Šis darbas dar nebaigtas. Nevados dykumoje 1972 m. Heizer pradėjo projektą, kuris, jei bus baigtas taip kaip suplanuota, bus vienas didžiausių kada nors žmogaus sukurtų skulptūrinių objektų. Jo plotas – 2,4 x 0,4 km. Heizer šiam darbui inspiravo majų šventyklų kompleksas Chichen Itza Meksikoje, statytas 600 – 1200 m. po Kr.. Pradžioje projektą finansavo 2 fondai. Vėliau prisijungė 4 šiuolaikinio meno muziejai. Pirminė projekto sąmata buvo 25 mln. $. Kompleksas statomas privačioje teritorijoje. 1972-74 m. Heizer įsigijo žemės plotą (susirasti padėjo draugas lakūnas) ir pradėjo darbą vienas. Vėliau dirbančių skaičius išaugo iki keliolikos. Darbas vis dar tęsiamas. Menininkas susikoncentravęs ties juo, todėl kitiems projektams lieka labai nedaug laiko, energijos ir resursų. Publika neįleidžiama kol projektas nebus realizuotas. Bet yra palydovinės nuotraukos, kuriose matyti statinio planas ir masteliai. 

1972, City



















„Effigy Tumuli“, (1983-85). „Ottawa Silica Company“ užsakymu ant Ilinojaus upės krantų Heizer sukūrė 5 gigantiškas šios upės fauną geriausiai reprezentuojančias figūras: gyvatę, vėžį, varlę, vandens čiuožiką, šamą. 

1983-85, Effigy Tumuli, Illinois river


“45 Degrees, 90 Degrees, 180 Degrees”, (1984). Court of Engineering, Rice University, Houston, Texas.  Pavadinimas - galingų granitinių luitų išdėstymo kampas. 

1984, 45 Degrees, 90 Degrees, 180 Degrees


„Levitated Mass“ (2012). Antras bandymas „pakabinti“ uolienos luitą virš tranšėjos. 
Antrąjį bandymą „vadybino“ Riverside County (California) šiuolaikinio meno muziejus, kur šis darbas ir įgyvendintas. Iš privačių rėmėjų buvo surinkta 10 mln. USD. 340 tonų sveriantis luitas iki prie muziejaus paruoštos tranšėjos buvo gabenamas 12 dienų. Kartu tai yra paminklas ir šiuolaikinėms technologijoms.

2012, Levitated Mass



Pirmą kartą 1969 m. Heizer mėgino tai padaryti Nevados dykumoje. Nors luitas buvo kur kas mažesnis, technika neatlaikė, luitas nusirito į tranšėją. Tai išprovokavo sukurti darbą „Pakeista, išjudinta masė“. Trys granito luitai (
30, 52, ir 68 tonų (svorio) Nevados dykumoje buvo įdėti į „baseinus“, iškirstus uoloje.

Tokiu pat pavadinimu „Levitated Mass“ Heizer sukūrė darbą prie IBM būstinės. Čia luitas paguldytas į savotišką  estetiškai pagal šiuolaikinės civilizacijos supratimą apipavidalintą „baseiną“. Pats luitas iš išorės taip pat nupoliruotas. Jo paviršiuje yra minimalizmo stilistikos linijos. 

Tangential Circular Negative Line, (1968-2014). Vienas paskutiniųjų Heizer projektų (neskaitant „City“) Šveicarijos Alpėse, 1850 m aukštyje virš jūros lygio. 3-jų apskritimų kompozicija. Atrodo, kad apskritimai liečiasi, bet iš tikrųjų – ne.  Kompozicija suprojektuota taip, kad nuo šalia esančios hidroelektrinės (Mauvoisin hydroelectric dam – viena didžiausių ir aukščiausių pasaulyje) gerai matytųsi. Apskritimai/tranšėjos padarytos iš plieno – tam sunaudota 26 tonos plieno. Pagrindas – vietinis balkšvas granitas, kurio buvo likę po elektrinės statybų. 

1968-2014, Tangential Circular Negative Line


Iš esmės tai naujai realizuotas dar 1968, 1970 dykumose daryti didesnių mastelių „Circular Surface Drawing“ (Nevados dykuma) ir „Circular Surface Planar Displacement Drawing“ (dykuma prie Las Vegas). Milžiniško diametro ratai buvo išbrėžti važiuojant motociklu (motociklas pritvirtintas linu prie centrinio stulpo. 
Comments